Wiadomości
Black Friday: jak nie dać się omamić? Eksperci z Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach podpowiadają
Świąteczna muzyka, odpowiednia ekspozycja produktów na półce, rozpylany zapach cytrusów lub pierników, kolory tradycyjnie kojarzące się ze świętami to tylko przykłady świadomego oddziaływania na zmysły konsumentów. Do tego wielkie hasła reklamowe i kuszące, niecodziennie wysokie rabaty. Black Friday to okazja, czy chwyt marketingowy? Eksperci Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach ostrzegają i uczulają konsumentów.
Koniec listopada rozpoczyna czas przedświątecznych zakupów. Pomysł wyprzedaży w tzw. Black Friday pochodzi z rynku amerykańskiego, a od kilku dekad zyskuje też popularność poza USA, w tym w Polsce. Czy jednak jako konsumenci jesteśmy świadomi chwytów marketingowych i mimo wielkich wyprzedaży, do konsumpcjonizmu podchodzimy rozsądnie?
Black Friday a chwyty marketingowe
Czas przedświąteczny to zdecydowanie okres wzmożonych zakupów. Konsumenci kupują wtedy dużo więcej i chętniej. To bardzo ważny okres dla handlu, którego obroty w tym okresie wyraźnie rosną. Dane pokazują, że od ok. 20 do 40 proc. rocznych obrotów sprzedaży przypada na okres przedświąteczny.
Zobacz także
- Czarny piątek zalicza się już do okresu około świątecznego, dlatego wiele działań w tym czasie ma za zadanie podkreślenie wyjątkowości okresu zbliżających się świąt. Trudno oprzeć się hasłom o „magii świąt”, gdy wszędzie otaczają nas jej wizualne lub dźwiękowe formy — dr hab. Małgorzata Kieżel, Katedra Zarządzania Marketingowego i Turystyki UE w Katowicach.
Black Friday a zachowania konsumentów
Zachowania konsumentów w czasie sezonowych wyprzedaży, a w szczególności w dniach takich, jak Black Friday czy Cyber Monday, trzeba tłumaczyć przede wszystkim z perspektywy psychologicznej, ponieważ to właśnie psychologia, a przede wszystkim emocje najlepiej objaśniają co się dzieje z nawet najbardziej racjonalnymi ludźmi, którzy w innych sytuacjach dobrze opierają się konsumpcjonizmowi.
- Najważniejszą cechą ofert w Black Friday jest ich ograniczoność, która jest podkreślana na stronach e-sklepów przez zegary odliczające czas czy podawanie informacji o stanie zapasów, czyli kurczącej się liczby dostępnych sztuk danego towaru. Widok upływającego czasu jest najsilniejszym stymulatorem do podjęcia szybkiej, impulsywnej decyzji, często jak się okazuje, niezbyt rozsądnej — wyjaśnia dr hab. Aleksandra Burgiel-Szewc z Katedry Badań Konsumpcji UE w Katowicach.
Do tego dołącza kolejna wielka siła — awersja wobec strat, przejawiająca się w tym wypadku jako strach przed przegapieniem, lęk, że wszyscy inni skorzystają z szansy, która mnie ominie.
- Łapanie okazji wzbudza typową dla naszych przodków, pierwotną ekscytację szansą upolowania jakiegoś okazu i pochwalenia się nim. Jeśli ktoś zdołał oprzeć się działaniu powyższych czynników, to i tak może wziąć udział w wyprzedażach - „rozsądni” konsumenci czują się usprawiedliwieni, szczególnie ci o gorszej sytuacji finansowej, ponieważ w ten sposób szukają przecież oszczędności — mówi Aleksandra Burgiel-Szewc.
Black Friday a (nie)zrównoważona konsumpcja
Biorąc pod uwagę kwestię równoważenia konsumpcji wszelkie, organizowane masowo akcje wyprzedażowe działają przeciw zrównoważeniu.
- Zrównoważenie wymaga racjonalności, a więc przemyślenia swoich rzeczywistych potrzeb, a o to jest trudno, gdy konsument działa pod wpływem emocji umiejętnie podkręcanych w komunikacji marketingowej. Pewnym pocieszeniem jest to, że z racji ograniczeń finansowych polscy konsumenci często wykazują się czymś, co nazwałabym „kontrolowaną impulsywnością”. To oznacza, że śledzą ceny produktów na długo przed obniżkami ogłaszanymi w Black Friday i decydują się na zakup tylko wtedy, gdy oferowana cena jest naprawdę okazyjna. Taki proces decyzyjny jest oparty na racjonalnych przesłankach, co oczywiście nie ogranicza kosztów środowiskowych związanych z transportem i opakowaniami — tłumaczy dr hab. Jolanta Zrałek z Katedry Badań Konsumpcji UE w Katowicach.
Wyprzedaże to też okazja dla cyberprzestępców. Fałszywe promocje czy fikcyjne sklepy internetowe, to za ich pomocą oszuści chcą nakłonić do podania danych lub zrobienia przelewu internetowego za zakupy na fikcyjne konto rzekomego sklepu. Nie dajmy się ponieść emocjom i rozważnie korzystajmy z super promocji na Black Friday, czy Black Week.
Materiał oryginalny: https://www.rybnik.com.pl/wiadomosci,black-friday-jak-nie-dac-sie-omamic-eksperci-z-uniwersytetu-ekonomicznego-w-katowicach-podpowiadaja,wia5-3273-57449.html
Zobacz także
Komentarze (0):
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu tuZory.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Najczęściej czytane
-
Znany youtuber, Książulo był w Żorach. Gdzie jadł? [WIDEO]
18590 -
"Głupi żart" i poważne konsekwencje. Ewakuowano uczniów i pracowników, 8 osób poszkodowanych
9032 -
Pożar budynku przy ul. Rybnickiej. Palił się obiekt gospodarczy
2821 -
Wypadek w Żorach. Zderzyły się trzy samochody. Wystarczyła chwila nieuwagi
2159 -
Wyłączenia prądu w Żorach [HARMONOGRAM]
2071
Najwyżej oceniane
-
"Głupi żart" i poważne konsekwencje. Ewakuowano uczniów i pracowników, 8 osób poszkodowanych
+10 / -2 -
Miała przylecieć z USA do Krakowa, ale nie dotarła. Na szczęście, ta historia skończyła się "happy endem"
+6 / -0 -
Rola Fundacji w życiu społecznym regionu.
+5 / -0 -
Niezwykłe miejsce dla dzieci utkane z marzeń o przyjaznej edukacji
+6 / -1 -
W Żorach szukano poszukiwanych. To część ogólnopolskiej akcji policji [WIDEO]
+3 / -0
Najczęściej komentowane
-
Finał kampanii "Smogowe płuca". W czwartek podsumowanie oraz bezpłatny seans filmowy
1 -
Vox Patris - to największy dzwon świata. Powstał w Rydułtowach, i tu go możecie zobaczyć! [FOTO]
0 -
Zatrzymani kierowcy w Żorach. Prowadzili mimo sądowego zakazu!
0 -
Tydzień pod znakiem matematyki. Czy żorzanie ją znają? (wideo)
0 -
Wypadek w Żorach. Zderzyły się trzy samochody. Wystarczyła chwila nieuwagi
0
Alert tuZory.pl
Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera tuZory.pl i napisz nam o tym!
Wyślij alert