zamknij

Biznes

Eksperci: cięcia w rozkładzie jeszcze pogorszą sytuację Kolei Śląskich

2013-05-15, Autor: Wacław Wrana
Borykające się z ogromnymi problemami finansowymi Koleje Śląskie zaciskają pasa i od czerwca wprowadzają korektę rozkładu jazdy. Niestety, korekta oznacza cięcia połączeń.

Reklama

Nowy rozkład nie został jeszcze oficjalnie ogłoszony. Jednak by wszedł w życie, jego projekt Koleje Śląskie musiały już przedstawić operatorowi linii kolejowych - PKP-PLK. Zmiany w rozkładzie dogłębnie przeanalizowali eksperci ze Stowarzyszenia Rozwoju Kolei Górnego Śląska. I nie mają wątpliwości, że jakość przewozów w naszym regionie pogorszy się.

- Potężne cięcia dotkną „kolejowy kręgosłup” regionu, tj. najbardziej popularną linię Gliwice – Częstochowa oraz dwie kolejne, najbardziej frekwencyjne, tj. połączenia stolicy województwa z Bielskiem i Rybnikiem. Choć nadal z Gliwic do Częstochowy pociągi będą jeździć co godzinę, to zabraknie niemal całkiem uzupełniających połączeń Gliwice – Zawiercie i Gliwice – Ząbkowice, dzięki którym na najbardziej obciążonym odcinku pociągi jeździły dwukrotnie częściej. Likwidacji ulega także większość połączeń przyśpieszonych z Częstochowy do Katowic, w efekcie czego miejscami oferta zostanie ograniczona nawet o ponad 50 % - wylicza Łukasz Wała – szef Stowarzyszenia Rozwoju Kolei Górnego Śląska.

 

W efekcie cięć, powróci stara bolączka rozkładów jazdy w naszym regionie – wielogodzinne „dziury” w kursowaniu pociągów. Na przykład z Katowic do Rybnika nie pojedzie żaden pociąg między 7:20 a 11:20 oraz między 17:21 a 21:21.

 

- Nie sposób wymienić wszystkich mankamentów proponowanych zmian. Można odnieść nieodparte wrażenie, że gdzieś na szarym końcu całej układanki jest pasażer. Godziny kursowania dopasowane są przede wszystkim do obiegów, zupełnie bez troski, czy w pociągu pojedzie 150 czy 15 podróżnych. Dlatego można postawić tezę, że proponowane rewolucyjne zmiany rozkładowe nie tylko nie ograniczą deficytu w przewozach, ale wręcz spowodują, że wyrwa finansowa w budżecie będzie jeszcze większa – komentuje Łukasz Wała.

 

Na łamach Dziennika Zachodniego rzecznik prasowy Kolei Śląskich Maciej Zaremba wytknął Stowarzyszeniu Rozwoju Kolei Górnego Śląska, że dokonało analizy nieoficjalnej wersji nowego rozkładu. – Pan Zaremba chyba nie jest do końca zorientowany w obowiązującym prawie. Zgodnie z przepisami, jeśli Koleje Śląskie chcą wprowadzić cięcia od 1 czerwca, to aktualizacja plakatów musiała nastąpić nie później niż z dniem 11 maja. A dane które poddaliśmy analizie, zostały potwierdzone na oficjalnej stronie zarządcy infrastruktury: rozklad.plk-sa.pl – odpowiada Łukasz Wała.

Oceń publikację: + 1 + 0 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (3):
  • ~gestskoczka 2013-05-15
    13:57:03

    1 0

    Ja naiwny myślałem że jak te koleje będą śląskie, to wkrótce z Żor będę mógł jechać szybką koleją do Katowic, do Jastrzębia.... Chyba to jeszcze nie ten czas. Chyba to co jest, musi się zrujnować do końca. By na gruzach tego nowe pokolenie wybudowało nową komunikację szynową odpowiadającą standardom cywilizacji europejskiej. Myślę że to wina systemu partyjnego. Uważam, że byłoby lepiej gdybyśmy odrzucili obecny totalitaryzm partyjny na rzecz demokracji przedstawicielskiej. W Sejmiku Śląskim nie powinni zasiadać towarzysze partyjni a nasi przedstawiciele. Radny wybrany w Bielsku Białej powinien być przedstawicielem swoich wyborców i od nich zależny. Radni wybrani w Częstochowie czy w Żorach, zależni od wyborców z tych miast. Marszałka województwa powinniśmy wybierać wszyscy mieszkańcy województwa śląskiego, nie kolesie partyjni miejscowi razem z centralą warszawską.

  • ~żorzaninek 2013-05-15
    21:26:00

    2 0

    Przecież to było jasne od samego początku z tymi KŚ! Rządzi Platforma Obywatelska, a do tej pory nie wszyscy widzą jak rządzi! Wyparowało ok. 50 mln. zł publicznych pieniędzy z wojewódzkiej spółki bo koledzy z PO kochają hasło "by żyło się lepiej", żaden z nich nie siedzi w więzieniu za milionowe złodziejstwa - ot taka europejska demokracja. Za zabawę partyjnych z PO zapłacą mieszkańcy Śląska dokładając się do strat spółki Koleje Śląskie oraz zostaną wynagrodzeni przez pana marszałka wycięciem z rozkładu jazdy ponad 30% pociągów. A miała być nowoczesna, tania, częściej jeżdżąca kolej. Okazuje się, że Przewozy Regionalne były porządną firmą w porównania do bagna KŚ stworzonych przez nieudolną platformę! Ludzie pamiętajcie o tych złodziejskich zdarzeniach ludzi z imienia i nazwiska oraz partii przy następnych wyborach!!!!!!!!!!

  • ~cwirexxx 2013-05-16
    11:33:56

    0 0

    Oddać kolej Czechom lub Niemcom. A czy rządzi PO, czy PiS, czy SLD - nie ma żadnej różnicy.

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu tuZory.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.