zamknij

Biznes

Kolej do Jastrzębia znacznie bliżej. Żory też skorzystają na umowie za blisko pół miliarda zł

2022-11-09, Autor: Tomasz Raudner

Materializuje się temat odbudowy połączeń pasażerskich do Jastrzębia-Zdroju. Dziś w Urzędzie Marszałkowskim w Katowicach zostanie podpisana umowa między samorządami a PKP PLK na uzupełnienie sieci o połączenie kolejowe Jastrzębia-Zdroju z Katowicami. Prace mają ruszyć już w 2023 roku. Z przedsięwzięcia skorzystają też Żory, Orzesze, Czerwionka-Leszczyny i Pawłowice, ponieważ inwestycja zakłada odtworzenie infrastruktury również na terenie tych gmin.

Reklama

Uzupełnienie sieci kolejowej o połączenie kolejowe Jastrzębia-Zdrój z Katowicami - umowa do podpisu

Ponad 20 km nowych torów, 12 par pociągów dziennie na linii Jastrzębie-Zdrój – Żory – Katowice, 10 nowych punktów obsługi podróżnych, czas realizacji w latach 2023 – 2028, to tylko niektóre założenia projektu „ Uzupełnienie sieci kolejowej o połączenie kolejowe Jastrzębia-Zdrój z Katowicami”, które będą realizować PKP Polskie Linie Kolejowe przy współudziale finansowym Urzędu Marszałkowskiego, Jastrzębia-Zdroju, Żor, Czerwionki-Leszczyn, Orzesza i Pawłowic.

Budowa połączenia Jastrzębie - Katowice za 475 mln zł netto

Inwestycja kosztować będzie około 475 mln zł netto. Z tej kwoty 85 proc. sfinansowana zostanie głównie z Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej – Kolej+ do 2029 roku. Pozostałe 15 proc., czyli około 71,3 mln zł pokryją samorządy, odpowiednio w częściach: Województwo Śląskie 40% (28 504 615,66 zł), Jastrzębie-Zdrój 25%, Pawłowice 10%, Żory 17,5%, Czerwionka-Leszczyny 7,5%. Samorządy pokryją też, o ile się pojawią, wydatki niekwalifikowane.

9 listopada w Katowicach zostanie podpisana umowa na realizację przedsięwzięcia. Będzie to jeden z dwóch projektów zakładających przywrócenie Jastrzębia-Zdroju na mapę miast z obsługą kolejowych połączeń pasażerskich. Drugi projekt to CPK. Jednak o ile CPK wciąż jest w powijakach, a jego realizacja budzi kontrowersje, o tyle finalizowany dziś umową projekt jest powszechnie oczekiwany. Inwestycja zakłada wykorzystanie w maksymalnym stopniu istniejącej infrastruktury czy terenów wykorzystywanych przed laty przez kolej.

Odbudowa linii Jastrzębie-Zdrój - Katowice przez Żory: szczegóły

Zakres projektu przy maksymalnym wykorzystaniu istniejącej infrastruktury (po historycznym śladzie linii kolejowej nr 159) obejmuje:

• długość ok. 35 km, w tym ok. 20,6 km nowych linii kolejowych,

• budowa fragmentu nowej linii oraz odbudowa części linii 159 na terenie Jastrzębia-Zdroju

• rewitalizacja istniejącego fragmentu linii kolejowej 159 pomiędzy Jastrzębiem-Zdrojem i Żorami,

• odbudowa fragmentu linii 159 pomiędzy Żorami i Orzeszem,

• budowa 10 nowych punktów obsługi podróżnych,

• prognozowany czas przejazdu na odcinku Jastrzębie-Zdrój – Katowice: 74 minuty,

• oferta przewozowa na trasie Jastrzębie-Zdrój – Żory – Katowice: 12 par pociągów na dobę.

 

Do tematu będziemy wracać.

Oceń publikację: + 1 + 40 - 1 - 7

Materiał oryginalny: https://www.tujastrzebie.pl/wiadomosci,kolej-do-jastrzebia-znacznie-blizej-dzis-podpisza-umowe-za-blisko-pol-miliarda-zl,wia5-3273-23255.html

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (2):
  • ~Arteks 2022-11-14
    17:06:26

    1 7

    Popieram rozwój transportu szynowego ale mam kilka uwag. W 2001 roku kiedy likwidowano linię kolejową do Jastrzębia przez Żory nikt o nią nie walczył poza niezapomnianym prezydentem Ogiegło z Jastrzębia. Nikt w niej nie widział potencjału, a komentatorzy z Żor i Jastrzębia pisali, że główną przyczyną do jej upadku było... kiepskie położenie dworców kolejowych. To ciekawe bo według tej koncepcji dworzec w Żorach i Jastrzębiu Górnym będą się mieścić w tych samych peryferyjnych miejscach. Trasa jest dość okrężna i w Jastrzębiu przez kilka km pobiegnie po szkodach górniczych co zwiastuje wydłużenie czasu jazdy po pierwszym tąpnięciu... No i jeszcze jedna ciekawostka. Zaplanowana 12 par pociągów czyli jeśli pociągi jeździłyby co godzinę to starczy na kursy między 5.30 a 17.30 lub... Trochę mało. Dolny Śląsk pochwalił się planami rewitalizacji linii łączące ośrodki o dużo mniejszej liczbie ludności niż SJZ/SZO-SK: Złotoryja (15 tys.) - Legnica (100 tys.) i tam zapowiedziano 16 par pociągów po rewitalizacji. No i Żory i Jastrzębie będą musieli dopłacić do kolei z własnych funduszy. Wtedy władze nie traktowały ich poważnie, a teraz traktują trochę jak frajerów... Poważne miasta nie traciły nigdy kolei i nie muszą dopłacać do jej funkcjonowania.

  • ~jasnypieron 2022-11-16
    08:51:04

    5 1

    o wszechwiedzący arteksie te 475 milionów zostanie "cudownie" powiększone jak równie przemądrzali jak ty niepoważnie podejdą do projektu i okaże się, że trzeba będzie dużo zmieniać na starym szlaku. Poza tym jak już się tak przechwalasz swoją "wiedzą", to wbij sobie do łba, że w Palowicach był dworzec kolejowy i był przystanek kolejowy....podpowiem ci...pociąg w Palowicach zatrzymywał się DWA RAZY. W Zawadzie(Orzesze) przystanek( bez kasy biletowej) też był na odludziu, ale tak to było wybudowane ponad 100 lat temu. Wtedy jakoś ludziom chciało się pieszo iść, a ty każesz budować torowiska przez centra miast i wsi niszcząc wiele domów, pól i łąk. Teraz okazuje się, że kolej zrobiła się taka dobra i chce budować "nowostarą" linię, a jak po cichu pozwalali na rozkradanie szyn, to było dobrze??? Budynek dworca też pozwolili rozebrać...

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu tuZory.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.