Biznes
Kolej do Jastrzębia znacznie bliżej. Żory też skorzystają na umowie za blisko pół miliarda zł
Materializuje się temat odbudowy połączeń pasażerskich do Jastrzębia-Zdroju. Dziś w Urzędzie Marszałkowskim w Katowicach zostanie podpisana umowa między samorządami a PKP PLK na uzupełnienie sieci o połączenie kolejowe Jastrzębia-Zdroju z Katowicami. Prace mają ruszyć już w 2023 roku. Z przedsięwzięcia skorzystają też Żory, Orzesze, Czerwionka-Leszczyny i Pawłowice, ponieważ inwestycja zakłada odtworzenie infrastruktury również na terenie tych gmin.
Uzupełnienie sieci kolejowej o połączenie kolejowe Jastrzębia-Zdrój z Katowicami - umowa do podpisu
Ponad 20 km nowych torów, 12 par pociągów dziennie na linii Jastrzębie-Zdrój – Żory – Katowice, 10 nowych punktów obsługi podróżnych, czas realizacji w latach 2023 – 2028, to tylko niektóre założenia projektu „ Uzupełnienie sieci kolejowej o połączenie kolejowe Jastrzębia-Zdrój z Katowicami”, które będą realizować PKP Polskie Linie Kolejowe przy współudziale finansowym Urzędu Marszałkowskiego, Jastrzębia-Zdroju, Żor, Czerwionki-Leszczyn, Orzesza i Pawłowic.
Budowa połączenia Jastrzębie - Katowice za 475 mln zł netto
Inwestycja kosztować będzie około 475 mln zł netto. Z tej kwoty 85 proc. sfinansowana zostanie głównie z Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej – Kolej+ do 2029 roku. Pozostałe 15 proc., czyli około 71,3 mln zł pokryją samorządy, odpowiednio w częściach: Województwo Śląskie 40% (28 504 615,66 zł), Jastrzębie-Zdrój 25%, Pawłowice 10%, Żory 17,5%, Czerwionka-Leszczyny 7,5%. Samorządy pokryją też, o ile się pojawią, wydatki niekwalifikowane.
Zobacz także
9 listopada w Katowicach zostanie podpisana umowa na realizację przedsięwzięcia. Będzie to jeden z dwóch projektów zakładających przywrócenie Jastrzębia-Zdroju na mapę miast z obsługą kolejowych połączeń pasażerskich. Drugi projekt to CPK. Jednak o ile CPK wciąż jest w powijakach, a jego realizacja budzi kontrowersje, o tyle finalizowany dziś umową projekt jest powszechnie oczekiwany. Inwestycja zakłada wykorzystanie w maksymalnym stopniu istniejącej infrastruktury czy terenów wykorzystywanych przed laty przez kolej.
Odbudowa linii Jastrzębie-Zdrój - Katowice przez Żory: szczegóły
Zakres projektu przy maksymalnym wykorzystaniu istniejącej infrastruktury (po historycznym śladzie linii kolejowej nr 159) obejmuje:
• długość ok. 35 km, w tym ok. 20,6 km nowych linii kolejowych,
• budowa fragmentu nowej linii oraz odbudowa części linii 159 na terenie Jastrzębia-Zdroju
• rewitalizacja istniejącego fragmentu linii kolejowej 159 pomiędzy Jastrzębiem-Zdrojem i Żorami,
• odbudowa fragmentu linii 159 pomiędzy Żorami i Orzeszem,
• budowa 10 nowych punktów obsługi podróżnych,
• prognozowany czas przejazdu na odcinku Jastrzębie-Zdrój – Katowice: 74 minuty,
• oferta przewozowa na trasie Jastrzębie-Zdrój – Żory – Katowice: 12 par pociągów na dobę.
Do tematu będziemy wracać.
Materiał oryginalny: https://www.tujastrzebie.pl/wiadomosci,kolej-do-jastrzebia-znacznie-blizej-dzis-podpisza-umowe-za-blisko-pol-miliarda-zl,wia5-3273-23255.html
Zobacz także
Komentarze (2):
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu tuZory.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Najczęściej czytane
-
Zofiówka: zakończono głębienie szybu na głębokość ponad 1100 metrów
4057 -
Wielki Piątek na stacjach paliw. Na Śląsku najtańsze benzyna i diesel, LPG też w dobrej cenie
3652 -
ZUS przypomina: wnioski o 800 plus tylko do końca kwietnia
3647 -
10 tys. złotych na dziecko. Śląskie wspiera osierocone dzieci po tragediach górniczych
3596 -
W Katowicach o drodze od węgla do atomu. Ministerstwo Przemysłu przedstawiło założenia Białej Księgi
2324
Najwyżej oceniane
-
Jastrzębska Spółka Węglowa chce przedłużyć koncesję na węgiel z Boryni. Jest wniosek do MKiŚ
+3 / -0 -
JSW: kopalnia Pniówek z jedną z najnowocześniejszych dyspozytorni w Polsce
+3 / -1 -
JSW: w kopalni Pniówek uruchomiono nowe ściany
+4 / -3 -
Gigantyczna strata JSW. Spółka tłumaczy się trudną koniunkturą
+2 / -1 -
Zofiówka: zakończono głębienie szybu na głębokość ponad 1100 metrów
+1 / -1
Najczęściej komentowane
-
Sześć śląskich kopalń do zamknięcia w ciągu dekady. W tle astronomiczne kwoty na odejście od węgla
0 -
W Katowicach o drodze od węgla do atomu. Ministerstwo Przemysłu przedstawiło założenia Białej Księgi
0 -
Zofiówka: zakończono głębienie szybu na głębokość ponad 1100 metrów
0 -
ZUS przypomina: wnioski o 800 plus tylko do końca kwietnia
0 -
Wielki Piątek na stacjach paliw. Na Śląsku najtańsze benzyna i diesel, LPG też w dobrej cenie
0
Alert tuZory.pl
Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera tuZory.pl i napisz nam o tym!
Wyślij alert
~Arteks 2022-11-14
17:06:26
Popieram rozwój transportu szynowego ale mam kilka uwag. W 2001 roku kiedy likwidowano linię kolejową do Jastrzębia przez Żory nikt o nią nie walczył poza niezapomnianym prezydentem Ogiegło z Jastrzębia. Nikt w niej nie widział potencjału, a komentatorzy z Żor i Jastrzębia pisali, że główną przyczyną do jej upadku było... kiepskie położenie dworców kolejowych. To ciekawe bo według tej koncepcji dworzec w Żorach i Jastrzębiu Górnym będą się mieścić w tych samych peryferyjnych miejscach. Trasa jest dość okrężna i w Jastrzębiu przez kilka km pobiegnie po szkodach górniczych co zwiastuje wydłużenie czasu jazdy po pierwszym tąpnięciu... No i jeszcze jedna ciekawostka. Zaplanowana 12 par pociągów czyli jeśli pociągi jeździłyby co godzinę to starczy na kursy między 5.30 a 17.30 lub... Trochę mało. Dolny Śląsk pochwalił się planami rewitalizacji linii łączące ośrodki o dużo mniejszej liczbie ludności niż SJZ/SZO-SK: Złotoryja (15 tys.) - Legnica (100 tys.) i tam zapowiedziano 16 par pociągów po rewitalizacji. No i Żory i Jastrzębie będą musieli dopłacić do kolei z własnych funduszy. Wtedy władze nie traktowały ich poważnie, a teraz traktują trochę jak frajerów... Poważne miasta nie traciły nigdy kolei i nie muszą dopłacać do jej funkcjonowania.
~jasnypieron 2022-11-16
08:51:04
o wszechwiedzący arteksie te 475 milionów zostanie "cudownie" powiększone jak równie przemądrzali jak ty niepoważnie podejdą do projektu i okaże się, że trzeba będzie dużo zmieniać na starym szlaku. Poza tym jak już się tak przechwalasz swoją "wiedzą", to wbij sobie do łba, że w Palowicach był dworzec kolejowy i był przystanek kolejowy....podpowiem ci...pociąg w Palowicach zatrzymywał się DWA RAZY. W Zawadzie(Orzesze) przystanek( bez kasy biletowej) też był na odludziu, ale tak to było wybudowane ponad 100 lat temu. Wtedy jakoś ludziom chciało się pieszo iść, a ty każesz budować torowiska przez centra miast i wsi niszcząc wiele domów, pól i łąk. Teraz okazuje się, że kolej zrobiła się taka dobra i chce budować "nowostarą" linię, a jak po cichu pozwalali na rozkradanie szyn, to było dobrze??? Budynek dworca też pozwolili rozebrać...