Biznes
Zyski, wydatki i kontrole w MZK
Przedstawiciele gmin zrzeszonych w Międzygminnym Związku Komunikacyjnym przyjęli budżet na 2019 rok. Delegaci wybrali także przedstawicieli samorządów, którzy zasiądą w Zgromadzeniu MZK.
Dochody przyszłorocznego budżetu kształtują się na poziomie 44 mln 824 tys. zł. MZK zakłada, że wpływy ze sprzedaży biletów wyniosą 11,4 mln zł i będą wyższe o 450 tys. zł. Kwoty te nie uwzględniają dopłat miasta Jastrzębie-Zdrój na bezpłatną komunikację dla uczniów i studentów, która wynosi 1 mln 296 tys. zł.
- Dotacja gmin członkowskich wyniesie blisko 31,5 mln zł. Wpłaty samorządu województwa, powiatu rybnickiego i innych gmin na realizację komunikacji przez MZK to kwota 400 tys. zł. Wpływy z mandatów szacuje się na ok. milion złotych – mówi Rafał Jabłoński, rzecznik prasowy MZK.
Zobacz także
Wydatki kształtować się mają na poziomie dochodów. Najwięcej trafi do firm przewozowych obsługujących komunikację. To kwota 32,5 mln zł. Na administrację MZK zamierza wydać 4 mln 370 tys. zł. Dotacja przekazana innym podmiotom na realizację komunikacji na terenie MZK wyniesie 3,5 mln zł.
- Przepisy nakładają na gminy członkowskie obowiązek płacenia za komunikację jednie za pośrednictwem Związku, którego są członkiem. Pieniądze trafią do Metropolii Górnośląsko-Zagłębiowskiej na częściową obsługę Czerwionki-Leszczyn, a także do Rybnika, który realizuje częściowo komunikacje na terenie Marklowic, Pszowa, Radlina, Rydułtów, Żor i Czerwionki-Leszczyn oraz do Pszczyny. Miasto to obsługuje linię na trasie Pszczyna – Suszec – Żory – wyjaśnia Rafał Jabłoński.
MZK po kontroli
Centrum Unijnych Projektów Transportowych skontrolowało MZK pod kątem realizacji projektu „Wsparcie obsługi i bezpieczeństwa pasażerów MZK Jastrzębie innowacyjnymi systemami informatycznymi”. Chodzi o zadania zrealizowane od 2016 roku: instalacja tablic świetlnych na przystankach, wprowadzenie e-biletów, monitoring w autobusach i geolokalizacja pojazdów. Wartość unijnej dotacji wyniosła ok. 12 mln zł.
Okres realizacji projektu wynosi 5 lat, do kwietnia 2021 roku. W tym czasie CUPT sprawdza, czy MZK wdraża wytyczne projektu. W przeciwnym razie kwotę dotacji należałoby zwrócić. Wyniki kontroli opublikowanej 5 grudnia są pozytywne. Czytamy w nich m.in., że cel projektu został zachowany, dokumentacja jest prawidłowa, a w projekcie nie nastąpiły znaczące modyfikacje.
Zmiany po wyborach
Nie wszystkie samorządy tworzące MZK wybrały już swoich przedstawicieli, którzy zasiądą w Zgromadzeniu MZK. W głosowaniach 13 grudnia brali udział zarówno delegaci poprzedniej, jak i obecnej kadencji. Swoich reprezentantów nie ma jeszcze m.in. Radlin i Jastrzębie-Zdrój.
Kolejne posiedzenie Zgromadzenia zaplanowano na pierwszą połowę stycznia. Do tego czasu skład osobowy delegatów nowej kadencji będzie uzupełniony.
Zobacz także
Komentarze (1):
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu tuZory.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Najczęściej czytane
-
Ceny węgla koksującego lecą na łeb na szyję. Czy spadki pogrążą JSW?
667 -
Wnioski o świadczenie „Aktywny rodzic” tylko elektronicznie
401 -
Rząd "wpompuje" ponad 9 miliardów złotych w spadek wydobycia węgla. Choć... go nie zakłada
393 -
Masz zaległy urlop? To ostatni dzwonek, żeby go wykorzystać!
165 -
ZUS: 141 mln zł na wyprawkę szkolną w województwie śląskim
131
Najwyżej oceniane
Najczęściej komentowane
-
Masz zaległy urlop? To ostatni dzwonek, żeby go wykorzystać!
0 -
ZUS: 141 mln zł na wyprawkę szkolną w województwie śląskim
0 -
Ceny węgla koksującego lecą na łeb na szyję. Czy spadki pogrążą JSW?
0 -
Rząd "wpompuje" ponad 9 miliardów złotych w spadek wydobycia węgla. Choć... go nie zakłada
0 -
Wnioski o świadczenie „Aktywny rodzic” tylko elektronicznie
0
Alert tuZory.pl
Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera tuZory.pl i napisz nam o tym!
Wyślij alert
~gestskoczka 2018-12-14
17:52:57
Z roku na rok coraz drożej nas kosztuje to dziadostwo. MZK, firma prowadzona chyba zgodnie z peerelowską ekonomią polityczną. Bilety drogie, pasażerów coraz mniej, ale zarząd i tak zwani „przedstawiciele gmin” mają się coraz lepiej.
Budżet na 2016 rok zakładał ponad 41 mln dochodu, w tym ponad 14 mln zł środków pozyskanych ze sprzedaży biletów. Czyli 1/3 z biletów, 2/3 z gmin. Teraz, na 2019 rok budżet większy bo 44 mln, ale wpływy z biletów mniejsze bo tylko 11 mln zł. Czyli nożyce coraz bardziej się rozwierają, bo jest to już ¼ z biletów a ¾ z gmin.
Mam pretensje do władz miasta Żory o przynależność do MZK. Ustawa o publicznym transporcie zbiorowym wyraźnie rozdziela kompetencje. Wygląda to tak: jeżeli linia biegnie przez teren jednej gminy, odpowiedzialna za nią jest ta gmina, jeżeli biegnie przez teren dwóch gmin, odpowiedzialny za nią jest powiat, a jeżeli przekracza granice powiatu, odpowiada za nią samorząd województwa. Utrzymujemy linie MZK i ZTZ na terenie Żor – nie zgodnie z ustawą – a w naszych autobusach, z jednej strony częstotliwość jest fatalna chyba tylko po to, by zniechęcić mieszkańców dzielnic podmiejskich do BKM a zachęcić by wsiadali do własnych samochodów, a z drugiej strony, w szczycie często jest tłok.