zamknij

Biznes

Miasto Żory mistrzem inwestycji? Poznaj wyniki rankingu

2013-10-21, Autor: wk
W najnowszym wydaniu czasopisma "Wspólnota" przedstawiono wyniki rankingu samorządowych inwestycji w infrastrukturę techniczną – transport, gospodarkę komunalną oraz mieszkaniową. Sprawdź lokatę Żor wśród mistrzów inwestycji!

Reklama

W rankingu „Wspólnoty” pod uwagę brana jest średnia wydatków wyrażona w cenach stałych z 2012 roku, w przeliczeniu na jednego mieszkańca, liczona jako średnia z ostatnich trzech lat. Tym razem wzięto pod uwagę lata 2010-2012.Mimo, że organizatorzy biorą pod uwagę średnią z minionych trzech lat, co powinno stabilizować wyniki, jest to jeden z najbardziej zmiennych rankingów. - Szczególnie w małych samorządach pojedyncza znacząca inwestycja, realizowana raz na wiele lat, potrafi wywindować gminę w pobliże szczytu rankingu, by po jej zakończeniu opadła zdecydowanie niżej. Duże dotacje z funduszy europejskich wzmagają tę zmienność - wyjaśniają autorzy rankingu.

Lokata Żor spadła w porównaniu do lat ubiegłych, gdzie od 2007 roku miasto znajdowało się w pierwszej dziesiątce miast na prawach powiatu. Obecnie uplasowało się na 16. pozycji, a średnia wydatków na infrastrukturę techniczną oszacowana została na kwotę 862,31 zł na jednego mieszkańca.

Sklasyfikowany w tej samej kategorii miast na prawach powiatu Rybnik znalazł się na 20. miejscu (775 zł), a Jastrzębie Zdrój zajęło 37. lokatę (454 zł).
Oceń publikację: + 1 + 5 - 1 - 1

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (20):
  • ~xyz 2013-10-21
    11:28:03

    0 1

    Rzeczywiście wynik godny podziwu! Szkoda, że mieszkańcy niezbyt czują te inwestycje

  • ~nonsens 2013-10-21
    20:01:31

    0 5

    Transport to budowa nowej obwodnicy od czasu której nowych inwestycji drogowych już nie ma. Gospodarka komunalna to może bardzo ślimacza budowa kanalizacji. A gospodarka mieszkaniowa? To te słynne kontenery... Trochę mało jak na taki wynik miasta które na sport przeznacza 60 tys zł...

  • ~hitchhiker 2013-10-21
    20:20:03

    0 5

    @nonsens trafiłeś w sedno :D

  • ~B.J.Pruchnicki 2013-10-22
    20:17:12

    4 0

    Pytanie do ~nonsensa: czy jest w Żorach coś co dla ~nonsensa ma sens ? . Gdyby nie litry żółci, które przy każdej okazji wylewa w internecie to pewnie jego wątroba eksplodowałaby jak bomba w Hiroszimie . Jeśli miasto ostro inwestuje – nonsens krytykuje wzrastające zadłużenie, jeśli inwestuje mniej (obniżając zadłużenie, dla „nabrania oddechu” prze kolejnym „rozdaniem” unijnych dotacji w latach 2014-2020) – też źle. A transport (po wykonaniu obwodnicy), to również modernizacja dróg po wykonaniu dziesiątek kilometrów kanalizacji. Wystarczy porównać poprzedni stan i stan niektórych dróg, wykonanych w ostatnich dwóch latach w ulicach Łąkowej, Kłokocińskiej, Głównej, Pukowca, Szkolnej, Kopernika, części Mikołowskiej i Boguszowickiej i wielu innych. Rozumiem: żółć zalała ~nonsensowi oczy ! Nonsens także po raz kolejny mija się z prawdą co do wydatków na sport: nie 60 tys. a ponad 600 tys. zł- to roczne wydatki budżetowe tylko na funkcjonowanie klubów sportowych. O innych wydatkach na sport nie wspomnę …

  • ~B.J.Pruchnicki 2013-10-22
    20:27:32

    2 0

    Nie bardzo wiem o co chodzi w wypowiedzi ~xyz, że „mieszkańcy niezbyt czują te inwestycje”. Ciekawe, czy (zdaniem ~xyz) czuliby brak inwestycji , gdyby TIRy zamiast obwodnicą północną sunęły ulicą Rybnicką i dalej przez centrum Żor ?

  • ~nonsens 2013-10-22
    21:39:26

    0 2

    @Pruchnicki żałosne jest to jak bardzo jako osoby sprawujące władze w Żorach łakniecie splendoru, pochwał i bezkrytycznego spoglądania na to co się dzieje, a sami robicie wszystko aby prowokować nie kończące się pytania o stan budżetu czy Nowe Miasto oraz dziwne przepływy pieniężne między nimi które zmniejszają dług publiczny miasta... To że udało się prezydentowi wybudować nową drogą to bardzo duży plus, parę razy to podkreślałem i akurat to uważam za jedną z nielicznych potrzebnych inwestycji w czasach obecnego prezydenta. To samo kanalizacja - rzecz bezwzględnie potrzebna. Stan żorskich dróg też jest nie najgorszy. Problem w tym, że ciągłe chwalenie się kawałkiem drogi wybudowanym kilka lat temu jest bez sensu bo teraz wszystkie miasta dookoła coś budują - Pszczyna, Rybnik, Jastrzębie, Wodzisław, Tychy, a Żory ani metra... Natomiast śmieszy mnie to poważne z twojej strony poprawianie mojej literówki w wydatkach na sport. Istotnie pomyliłem się o jedno zero ale to niczego nie zmienia. 60 czy 600 tysięcy na sport to może przeznaczać wiejska gmina która ma swój jeden LKS, a nie miasto młodych ludzi w którym dzięki waszemu skąpstwi profesjonalny sport nie istnieje. To zestawienie ile Żory wydają na sport z tym rankingiem o inwestycjach pokazuje że władze w pewien sposób indoktrynują biedne społeczeństwo. Owszem może i buduje się kanalizacja, dobrze to wypada w rankingu ale inne dziedziny życia miasta są zaniedbane.

  • ~hernzlasu 2013-10-23
    08:51:01

    2 0

    Ni bedę w dawał sie w dyskusje na temat tych czy innych inwestycji. Zgadzam się z nonsensem w jednym: kwota na sport jest zbyt mała. tylko szanowny nonsensie, odpuść sobie narzekanie że nie ma tu sportu zawodowego. No chyba że chodzi ci o kolejny powód do narzekania. Wodzisław miał zespół w ekstraklasie i jak sie to skończyło? Ile pieniędzy miejskich wyrzucono? Więc owszem, dotacje na sport masowy powinny b yć większe, natomiast nie zapominaj też o tym, że miasto władowało ileś kasy w modernizację i stworzenie nowych boisk.

  • ~gestskoczka 2013-10-23
    09:38:48

    0 1

    Walka z nonsensem jest bez sensu. Z historii pamiętamy że większość możnych panów miała swoich błaznów którym było wolno więcej powiedzieć. Nonsens czasem pisze o niewygodnych dla Urzędu sprawach, czasem pieprzy bez sensu. Zgadzam się że jest czas pracy, i jest czas odpoczynku, to tylko podobno Stachanowcy robili na okrągło. O pieniądze na sport się nie biję, nie mój temat. Ale gospodarka mieszkaniowa w mieście jest bardzo słabowita. Szanowny Panie Pruchnicki. Co stałoby na przeszkodzie gdyby miasto wydzieliło nieduże działki budowlane i przeznaczyło je dla młodych małżeństw które w ciągu trzech lat postawią sobie małe domy według wskazanego projektu przez miasto, z oświadczeniem podpisanym przez małżonków że nie sprzedadzą tego w ciągu najbliższych 10 lat, a w zamian za to miasto spłatę działki budowlanej rozłoży na dogodne raty bez odsetek, a gdyby małżonkowie podpisali że nie sprzedadzą tego domu przez 25 lat, to warunkowo tą działkę można dać z bonifikatą np. 50 proc. Proszę wybaczyć, ja tu teoretyzuję, bo oczywiście realnych sposobów na pomoc w budownictwie mieszkaniowym jest znacznie więcej i bardziej realnych. Pozdrawiam.

  • ~gestskoczka 2013-10-23
    09:57:27

    0 0

    @nonsens, gdybyś umiał uważnie czytać tekst, nie pisałbyś bzdur że okoliczne miasta są lepsze i robią wiele więcej niż Żory. Najbardziej okolicznymi miastami w stosunku do Żor są Rybnik i Jastrzębie, mamy wspólne granice, czyli te miasta się łączą. W powyższym artykule pisze że Żory spadły w rankingu z pierwszej dziesiątki na miejsce 16, ale te okoliczne miasta są na pozycjach 20 i 37. Poza tym, ranking się odnosi do miast na prawach powiatu, a to są takie miasta gdzie powiatem jest samo miasto bez okolicznych gmin, więc Wodzisław i Pszczyna są liczone w innej kategorii. P.S. Może władze miasta indoktrynują to biedne społeczeństwo, ale radzę ci poczytać dokładniej co oznacza słowo indoktrynacja i czy ono jest zasadne w tym sensie co napisałeś czy może tylko uzasadnieniem twojej ksywy.

  • ~nonsens 2013-10-23
    11:35:24

    0 4

    @gestskoczka nazywaj mnie jak chcesz ale piszę prawdę tak jak jest. Ciebie widzę ten ranking pociesza a mnie wcale. Kanalizacja i obwodnica wydźwignęły Żory wysoko ale to zarazem te inwestycje plus jeszcze parę innych dziwactw spowodowały zadłużenie które przez lata uniemożliwi kolejne większe inwestycje. Mam pytanie do ciebie drogi lizusie miejskich władz. Jakie duże inwestycje techniczne są planowane w najbliższych latach poza dokończeniem kanalizacji? Mam nadzieję że odpowiesz zgodnie z prawdą że ich już nie ma... Nie podniecajmy się więc chwilowym wysokim miejscem w rankingu bo te za 2-3 lata będą tylko miłym wspomnieniem. Z pustego i Salamon nie naleje.

  • ~B.J.Pruchnicki 2013-10-23
    22:55:47

    0 0

    Kilka uwag i spostrzeżeń do kolejnych komentarzy:
    1)Okazuje się, że ~nonsens przyciśnięty siłą argumentów traci impet i zaczyna nieśmiało dostrzegać , że „… stan żorskich dróg też jest nie najgorszy…”. Dostrzega też, że kanalizacja to rzecz „…bezwzględnie potrzebna…” (choć niedawno np. ~xyz w komentarzu dotyczącym kanalizacji pisał, że jest to „wytwór UN” i „normalnym ludziom nie jest to potrzebne ?”). W tej sprawie jesteśmy więc po tej samej stronie (tj. przeciwnej do ~xyz)
    2)Nie mogę, niestety, traktować błędnej informacji ~nonsensa, dotyczącej „… wydatków na sport…” (czyli ogółem na sport?), jako „literówki”. Ja podałem wydatki tylko na rzecz klubów sportowych. W rzeczywistości wydatki na sport ogółem są o wiele wyższe (m.in. na inwestycje sportowe, organizację imprez sportowych (masowych) przez MOSIR, utrzymanie basenu w Roju itp.), a wtedy nie można mówić o „literówce”. C.d.n.

  • ~B.J.Pruchnicki 2013-10-23
    22:57:49

    0 1

    C.d.:
    3) Skoro ~nonsens zauważył już inwestycje drogowe i kanalizacyjne, to proponuję zauważyć również choćby kilka innych inwestycji z okresu ostatnich 2-3 lat, np.:
    a)rozbudowa basenu krytego (sport),
    b)budowa kilku „orlików” (sport),
    c)budowa pełnowymiarowego boiska do piłki nożnej ze sztuczną nawierzchnią przy szkole na Os. Pawlikowskiego (sport),
    d)budowa „siłowni pod chmurką” (sport),
    e)budowa przedszkoli i sal gimnastycznych przy szkołach w Osinach i Kleszczowie (sport + oświata),
    f) budowa Miasteczka Ruchu Drogowego i Skateparku (sport),
    g)remont i utworzenie żłobka przy przedszkolu na Os. Sikorskiego,
    h)remont i rozbudowa MOK,
    i)remont i rozbudowa szkoły muzycznej (wraz z jej otoczeniem),
    j)remont kapliczki w Rowniu (+ otoczenie),
    k)budowa kilku nowych placów zabaw (program „Radosna Szkoła”),
    … itp. C.d.n.

  • ~B.J.Pruchnicki 2013-10-23
    23:00:43

    0 1

    C.d.
    4)To prawda, że z pustego i Król Salomon ( nie: Salamon – literówka?) nie naleje. Niezależnie jednak od istnienia tego lub innych przysłów chciałbym zauważyć, że Gmina planuje w najbliższym okresie m.in. budowę przedszkola w Roju (z dofinansowaniem zewnętrznym) , termomodernizację pięciu szkół (złożono wniosek o dofinansowanie), dalszą rozbudowę MOKu (jeśli otrzymany stosownej wielkości dofinansowanie) itp. Zgodnie z wieloletnim żorskim zwyczajem ustawicznie śledzimy możliwości złożenia wniosków i pozyskania różnych dofinansowań dla kilku innych projektów inwestycyjnych. Takie działanie ma sens (czy to też … nonsens ?). 5)Nie zajmuję się mieszkaniami socjalnymi (nie mój "pion") i stąd trudno mnie się w tych sprawach wypowiadać (zbyt mało wiem na ten temat). Uważam jednak, że równie ważną sprawą, jak budowa kolejnych mieszkań socjalnych, jest tworzenie takich warunków, aby potrzeby na mieszkania socjalne malały. To temat na długą dyskusję i nie w tym miejscu. Sprawa nie dotyczy to tylko działań Gminy … C.d.n.

  • ~B.J.Pruchnicki 2013-10-23
    23:03:35

    0 1

    C.d. :
    6) Nie próbuję „walczyć z ~nonsensem”. Staram się jedynie coś tej Osobie uświadomić … Nie znam tej Osoby, jednak czytając i analizując komentarze ~nonsensa mogę przypuszczać, że jest to Osoba typu „życiowy nieudacznik” i jednocześnie tzw. „nosiciel projekcji”. Prawdopodobnie stąd bierze się oskarżanie innych osób o nieudacznictwo, łaknienie splendoru, oczekiwanie pochwał, nieakceptowanie krytyki itp. Według Thomasa Holmesa może to być przypadek tzw. „projekcji podobieństwa” lub nawet „projekcji atrybutowej” … To da się leczyć (np. przez terapię Gestalt)

  • ~nonsens 2013-10-24
    00:18:44

    0 0

    @Pruchnicki Jeśli uważa pan że skatepark, orliki i siłownie pod chmurką mają coś wspólnego z inwestowaniem w profesjonalny sport to czuję się zmiażdżony i pokonany pana indolencją... To są typowo rekreacyjne mini-inwestycje które powstają wszędzie nawet na wsiach. Czasami internauci czepiają się naszego społeczeństwa że jest mało aktywne i siedzi w blokach. Ale czego spodziewać się po mieszkańcach skoro władze tego miasta są tak infantylne jak ta wypowiadająca się tu tuba propagandowa urzędu. Aż się dziwię że jeszcze nie zostałem postraszony jakąś groźbą tak jak inni którzy mieli okazję się z tubą nie zgodzić. Co ma kapliczka czy szkoła wspólnego z infrastrukturą techniczną? Zadałem konkretne pytanie (wprawdzie do innej tuby niż do p. Pruchnickiego) ale pytanie brzmiało: Jakie duże inwestycje techniczne są planowane w najbliższych latach poza dokończeniem kanalizacji? Techniczne związane z transportem, gospodarką komunalną czy mieszkaniową. Czy chociaż jeden fabrycznie nowy autobus zostanie kupiony bo jeżdżą tu same graty. Czy normalny mieszkaniowy blok powstanie a nie jakieś durne koszmarne kontenery? Czy będą budowane nowe drogi? No i prosiłbym o odpowiedź dlaczego na wszystkie te pytania odpowiedź brzmi NIE. A jedynym sportowym widowiskiem jakie tu można obejrzeć jest ...mecz w swoim własnym telewizorze ;P

  • ~malkontent58 2013-10-24
    05:54:22

    0 0

    Panie BJP: "Propaganda sukcesu – rodzaj propagandy wyolbrzymiający sukcesy ekipy rządzącej. Wszystkie problemy zostają zminimalizowane, a odpowiedzialność za nie zrzuca się na poprzednią ekipę, wrogie siły itp.
    W pewnym stopniu propaganda sukcesu uprawiana jest przez wszystkich rządzących, lecz zwykle skuteczną przeciwwagą są dla niej wolne media, które nie tylko prezentują stanowisko odmienne od rządowego, ale zajmują się raczej porażkami niż sukcesami rządów.
    Skutecznie uprawiana propaganda sukcesu może zostawić wśród ludzi pozytywną opinię o epoce, która nie była uznawana za tak dobrą. Kontrastowało to również ze stylem życia ówczesnej nomenklatury PRL i jej odizolowaniem od rzeczywistych problemów społecznych, korzystającej z przywilejów typu talony, tanie dacze, specjalne sklepy („za żółtymi firankami”) oraz uwikłanej w malwersacje gospodarcze i rozkradanie majątku państwowego. To były cytaty jakby co. Aha:Cytat (łac. citatio, niem. Zitat) – dosłowne przytoczenie czyichś słów. Może mieć charakter jawny, w postaci wyraźnie wyróżnionego tekstu, lub niejawny, stanowiąc rodzaj aluzji..."(" Aluzja (łac. allusio) – w literaturze i retoryce: nawiązanie do czegoś, kogoś; przywołanie nie wprost danej sprawy, z reguły łatwe do rozszyfrowania przez odbiorcę wypowiedz), ale Panie BJP, to jednak nie powód do obrażania ludzi, bo jedyne liczby jakie pan podaje-są związane z czyimiś błędami...

  • ~B.J.Pruchnicki 2013-10-25
    17:07:18

    0 2

    To już ostatni mój komentarz dotyczący poruszanych ostatnio spraw. Prywatnego czasu mam bardzo mało a dyskusje internetowe nie są na pierwszym miejscu wśród ulubionych i potrzebnych zajęć w tym czasie
    1)o wydatkach na sport (w tym na inwestycje związane ze sportem masowym) pisałem wcześniej. Dodam tylko, że Miasto funduje dla sportowców również stypendia i nagrody. Celem Miasta nie jest finansowanie sportu profesjonalnego (na licznych moich spotkaniach z mieszkańcami nikt nie poruszał tej sprawy). Miasto może wspomóc działania klubów, jeśli klub pozyska wcześniej finansowanie ze strony innych sponsorów. A propo’s: może ~nonsens w ramach „aktywności społecznej” zamiast siedzieć w domu przed komputerem lub telewizorem zająłby się pozyskiwaniem sponsorów dla wybranej przez Niego dyscypliny sportowej ? Z niecierpliwością będę czekał na Jego wpis (komentarz) o Jego sukcesach w tej dziedzinie ! Szczerze takowych życzę, ale nie sądzę, aby umiał zrezygnować z tych ulubionych przez Niego zajęć. :)
    2) „Siłownia pod chmurką” przy ul. Folwareckiej była jedną z pierwszych tego typu inwestycji w Polsce. Skoro podobne inwestycje, jak pisze ~nonsens, „…powstają wszędzie nawet na wsiach…” to znaczy, że jest na nie zapotrzebowanie. W Żorach takie zapotrzebowanie jest nadal (wniosek ze spotkań z mieszkańcami i decyzji Dzielnic) i takie obiekty będą jeszcze powstawać. C.d.n.

  • ~B.J.Pruchnicki 2013-10-25
    17:14:15

    0 2

    Wypowiadałem się już w moich wcześniejszych komentarzach na temat inwestycji drogowych, kanalizacji i kilku innych rodzajach inwestycji. Intencją moich komentarzy absolutnie nie jest (!!) „propaganda sukcesu”. Nie chcę jedynie, aby czytający komentarze mieszkańcy Miasta wyrabiali sobie opinię na podstawie błędnych informacji niektórych internautów (a takie działanie z mojej strony, tj. prostowanie błędnych informacji, zauważył już nawet ~malkontent 58 i w tym przypadku ma rację). Może zaskoczę ~nonsensa, ale na pytania z Jego ostatniego komentarza, dotyczące planowanych inwestycji „technicznych”, odpowiem (wbrew jego sugestii): TAK. W przypadku kolejnych pytań - proszę je skierować do odpowiedniej komórki (Biura) w UM: [email protected], lub telefonicznie 32 43 48 229 (lub 219). Niektórzy internauci skorzystali z możliwości bezpośredniej rozmowy ze mną w ramach tzw. przyjęcia stron. Muszę przyznać, że rozmowy były interesujące! Można umówić się ze mną na spotkanie (rozmowę, dyskusję) bezpośrednio: tel. 32 43 51 224, [email protected], lub poprzez sekretariat 32 43 48 220. Zapraszam nas taką rozmowę również ~nonsensa i ~malkontenta58, choć nie sądzę aby starczyło Im odwagi na rozmowę „twarzą w twarz”. Pozdrawiam

  • ~malkontent58 2013-10-25
    19:04:27

    1 0

    Nawet gdyby (oby się Pan nie zdziwił), ale co Pan może powiedzieć nowego w rozmowie twarzą w twarz (oprócz ich poznania) skoro nie ma Pan odwagi napisać konkretów, a odsyła "natrętów"...do BIP-u. Proszę mi wierzyć, ale jeszcze nikt nie przyznał mi racji mimo, że ją wielokrotnie miałem...Jak będę miał więcej wolnego czasu, to pozbieram niusy sprzed miesięcy, czy lat i...wtedy skonfrontujemy je z teraźniejszością....

  • ~januszmilion 2013-11-13
    14:36:32

    0 1

    16 ? jak to? przecież same udane inwestycje w tym mieście. Marnotrawstwo przestrzeni na polach os. Korfantego, Dom Ognia, Miasteczko Twinpigs, Pomnik Żołnierzy Wyklętych... no nie ma opcji, 1 miejsce na świecie jak nic! Ten ranking to lewacko-masońska manipulacja!

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu tuZory.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.