zamknij

Wiadomości

Składowisko w Żorach nadal płonie.

2018-11-29, Autor: redakcja

Składowisko opon i odpadów w Żorach nadal płonie. Według Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska unoszący się dym nie szkodzi naszemu zdrowiu.

Reklama

Pożar składowiska odpadów w Żorach nadal trwa. Aktualnie na miejscu przebywa 25 wozów strażackich i 52 strażaków, którzy dogaszają zgliszcza. Jak dowiedzieliśmy się z raportu Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska - unoszący się dym nie szkodzi zdrowiu mieszkańców.

AKTUALIZACJA: Informacja o braku substancji niebezpiecznych dla zdrowia i życia ludzi w dymie pojawiła się również na stronie Urzędu Miasta Żory. Co jednak ciekawe, jednocześnie magistrat apeluje do mieszkańców by ograniczyli przebywanie na świeżym powietrzu oraz w miarę możliwości korzystali z maseczek antysmogowych.

Urząd Miasta opublikował również szczegółowy raport z badań przeprowadzonych przez Specjalistyczną Grupę Ratownictwa Chemiczno-Ekologicznego.

Przypomnijmy, pożar wybuchł wczoraj po godz. 01:30 w nocy. Unoszący się dym widać było w promieniu kilku kilometrów. Jak się okazało, przy ul. Kleszczowskiej paliło się zarówno składowisko opon, jak i odpadów.

Składowisko nadal płonie, w związku z czym strażacy nie oszacowali jeszcze strat. Dane zostaną opublikowane po ugaszeniu pożaru.

>>Więcej o pożarze dowiesz się z naszego wczorajszego artykułu<<

Wczorajsze zdarzenie pokazało, że składowisko odpadów przy Kleszczowskiej od dłuższego czasu uprzykrzało życie mieszkańcom w całej okolicy. Wiele informacji na ten temat nasi czytelnicy przekazali w komentarzach pod relacją z akcji gaśniczej. Interesujący komentarz zamieścił Tomasz Krakowczyk, który dokładnie i szeroko opisuje historię funkcjonowania zakładu i w ciekawy sposób podsumowuje narosłe problemy. Oto fragment jego komentarza:

1. Zakład powstał kiedy w okolicy były już co najmniej dwa domy mieszkalne i działka rekreacyjna
2. Zakład działał jako przetwórnia elektroodpadów bez uciążliwości dla otoczenia do 2011 roku.
3. W 2011 roku zakład decyzją UM Żory został upoważniony do wprowadzenia uciążliwej dla otoczenia działalności wbrew protestom z UG Suszec.
4. My mieszkańcy protestujemy przeciwko wielu uciążliwościom od hałasu po fetor od 2015 roku i stosujemy wyłącznie środki urzędowe, rozmowy, spotkania, informujemy media, jesteśmy otwarci na rozmowy i wiele razy wierzyliśmy w dobrą wolę i zapewnienia zarządów obu firm Gum Recycling i KAPADORA. Wiele razy słyszeliśmy o bezsilności urzędników, braku podstaw prawnych do cofnięcia pozwoleń, a na nasze pytania jak to możliwe, że zakłady mogą funkcjonować po tylu kontrolach z negatywnym wynikiem słyszeliśmy ciszę lub wzruszanie ramion.
5. Zebraliśmy pokaźne teczki dokumentów, opinii prawnych, pokontrolnych, odpowiedzi na nasze monity, wnioski o interwencję, zdjęć, filmów, dowodów na dziwne transporty po godzinach działania zakładu, wszystkie są w posiadaniu wielu z nas w kopiach, każdy z nas chętnie udostępni je policji, posiadają je również radni z Rady Miasta Żory oraz dziennikarze.
6. Nie stosujemy zarzucanych nam tu metod. Jesteśmy ludźmi wykształconymi, działamy cierpliwie poprzez dostępne w granicach prawa środki. I nie jesteśmy ignorantami, protestującymi przeciwko zanieczyszczeniom i uciążliwości, którzy poprzez podpalenie ryzykują jeszcze bardziej życie i zdrowie siebie i swoich rodzin. Za kogo nas Pan uważa? Gdyby ktokolwiek z nas miał takie pomysły dawno by się to stało i nikt nie pchał by się na afisz, do telewizji, itp. Do tego proszę sobie przypomnieć, że już jeden poważny pożar w tym zakładzie był, wtedy sam prezes przyznał, że samo się zapaliło. Proszę zauważyć, że to te zakłady i ich działalność jest przedmiotem dochodzenia w prokuraturze, a nie my.
7. Jesteśmy "upierdliwi" to fakt, wielu urzędników to potwierdzi, ale zdajemy sobie sprawę, że odpuszczając nie uzyskamy tego na czym nam zależy to znaczy doprowadzeniu do takiego stanu działalności zakładu, który nie będzie nam i naszym dzieciom szkodził. To właściciele zakładów bronią się przed poniesieniem odpowiednich wydatków na inwestycje zabezpieczające odpady przed roznoszeniem (również roznoszeniem cząsteczek fetoru jako substancji generowanej z samych odpadów), co zresztą jest wpisane w wydanej dla zakładów decyzji środowiskowej. To właściciele zakładu twierdzą, że my dążymy do zamknięcia zakładu zakładając chyba, że wymaganych inwestycji nie chcą ponosić i taki będzie końcowy skutek.
8. To co się dzieje obecnie nie jest skutkiem działania nas mieszkańców. To skutek ignorancji i zaniedbań ze strony właścicieli zakładów wzbraniających się przed inwestycjami, urzędników wielu instytucji, które wzruszały ramionami, wykazując nieprawidłowości nie wdrażały stosownych działań zabezpieczających przed tym co się obecnie dzieje (jak można dopuścić taką działalność bez zapewnienia środków gaśniczych w pobliżu???) i po cichu przychylały się do działalności zakładów na granicy lub nawet poza prawem (chociażby lokalizacja zakładu zbyt blisko granicy gmin). To tam należy kierować pytania dlaczego, kto i z jakiego powodu był tak opieszały, przychylny czy przymykał oczy. Nie do nas. My od lat cierpimy przy tym zakładzie i staramy się wzbudzić zainteresowanie służb, które mają w nazwie Ochronę Środowiska, Policji, Urzędów Miasta, Gminy, Marszałkowskich.

Zresztą podobnych przykładów nie trzeba daleko szukać. Podobną batalię prowadzą od lat mieszkańcy dzielnicy Zachód zatruwani smrodem z firmy Nifco. Również są ignorowani. Tam również UM nie widzi problemu, a ludzie cierpią w majestacie prawa, do rzeki Rudy płyną nieoczyszczone ścieki. Tak wygląda Ochrona Środowiska w Żorach. Ważny jest przedsiębiorca bo płaci duże podatki i daje miejsca pracy. Mieszkaniec się nie liczy.

Cały komentarz Tomasza Krakowczyka oraz wiele innych przeczytacie w sekcji komentarze pod artykułem "Potężny pożar w Żorach. Nowe fakty i zdjęcia".

Oceń publikację: + 1 + 79 - 1 - 15

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (40):
  • ~aponeo 2018-11-29
    13:01:49

    90 1

    No jasne. Spaliło się 10 kg makulatury i paczka kadzidełek...
    Na zdjęciach widać jaki syf płonie. A do kominów ludziom dronami będą wlatywać, żeby mandat wlepić za trucie środowiska.
    Jak ktoś kto pali odpadami w piecu przeczyta ten artykuł ( notabene na Żory.pl też pojawiła się informacja, że pomiary nic nie wykazały) to sobie pomyśli, że będzie dalej to robił, bo skoro taki pożar składowiska/wysypiska " Śmierdzi ale nie truje" to co dopiero 1 piec w domu. Ciekawe jak te "pomiary" były robione? Od zawietrznej chyba.
    Nie wierzę że to nie truje.

    Polecam do posłuchania:
    "Kazik - Czy wy nas macie za idiotów". Pasuje do sytuacji...

  • ~agel 2018-11-29
    13:05:52

    73 0

    Czyli mozna palic oponami w piecach c.o. bo juz nie truja? Dziwnych rzeczy mozna sie dowiedziec. BZDURA.
    Moje dziecko powdychalo tego powietrza i cala noc wymiotowalo. Dziwny zbieg okolicznosci.
    Czasy Orwella...

  • ~SneakerS 2018-11-29
    13:10:09

    82 0

    Korupcja i jeszcze raz korupcja !!!!!
    Był tam expert który potwierdził że pożar opon to najgorsze świństwo dla powietrza !!
    W powietrzu unosi się ponad 200 substancji toksycznych skrajnie odpowiedzialnych za raka!!
    Wszystkie taki polityczne wiadomości możecie sobie w dupsko wsadzić ...

  • ~Casitos Wojmar 2018-11-29
    13:20:37

    67 2

    Ciekawe kto i czym robi te pomiary . Robicie ludzi w balona jak tylko się da !!! ''SPALANIE ŚMIECI I OPON NIE WPŁYWA SZKODLIWE NA NASZE ZDROWIE '' to dlaczego zabrania się palenia w przydomowych kotłowniach takimi odpadami ?

  • ~Kombajnista 2018-11-29
    13:34:43

    46 0

    nie zgodzę się, że to co przedostało się do powietrza jest nietrujące, jest i to bardzo. Teraz tylko trzeba ustalić, gdzie te pomiary są robione? jeśli kilka km i więcej kilometrów od źródła w kierunku zachodnim i północno-zachodnim to ok, może to być tak że stężenie tego syfu nie jest zagrożeniem dla życia i zdrowia, jeśli jednak na południe i południowy zachód, gdzie wiatr to wszystko zaganiał to za chiny w to nie uwierzę.

    Jednak do wszystkich, którzy tutaj argumentują, że spalanie śmieci w piecu jest mniej szkodliwe i teraz można bo wysypisko nie truje - nie, nie jest, jest bardzo szkodliwe, ponieważ mamy tutaj do czynienia z niską emisją. Wiecie dlaczego wczoraj i jeszcze dziś nad ranem czujniki smogowe pokazywały dobry i umiarkowany stan powietrza w Żorach? bo mierzą inny rodzaj zanieczyszczeń, charakterystyczny dla niskiej emisji. Osiny i Baranowice mają teraz odczyt umiarkowany/dostateczny a tam najwięcej tego świństwa poleciało. Nie powinno się w najbliższych dniach wychodzić z domu bez maseczki, a jeśli nie ma pilnej potrzeby wyjścia, to najlepiej zostać w domu. Nawet UM Żory napisało, żeby korzystać z maseczek.

    Jak przy piłce nożnej - gdy coś się dzieje, każdy jest ekspertem i trenerem a eksperci i ludzie, którzy na temacie zjedli zęby stają się debilami :) Polecam zapoznać się z rodzajami emisji i ich wpływem na środowisko. Pozdrawiam i apeluję o więcej rozwagi w dyskusji publicznej... a panom prezesom za wieloletnie zaniedbania i trucie mieszkańców teraz życzę wieloletniej odsiadki i milionowych kar.

  • ~aponeo 2018-11-29
    13:43:57

    32 1

    Krótka analiza danych godzinowych dla PM2,5 i PM20 z czujników Baranowice i Kleszczów:
    Kilka dni temu ( 25.11.2018) w ciągu doby powietrze w Baranowicach było o ok. 15% gorsze niż w Kleszczowie, a tylko w ciągu ostatniej doby było gorsze średnio o ok 200%. No to jak to jest?

  • ~Kombajnista 2018-11-29
    13:49:34

    12 0

    a tak to jest, że 2-3 dni temu było za dnia na plusie i w nocy 0 lub delikatnie na minusie, w ostatnich 2 dniach za dnia jest od 0 do +2 a w nocy poniżej -5 i ludzie mocniej grzeją :) Mieszkam w domu w Kleszczowie, czujniki mierzące temperaturę na zewnątrz domu pokazują mi takie wartości w historii razem ze zwiększonym spalaniem ekogroszku w kotle :) W ostatnich dniach wiał także mocniejszy wiatr, dlatego praktycznie wszystkie odczyty ze Śląska były dobre :)

  • ~Kombajnista 2018-11-29
    13:52:40

    31 0

    jeszcze chciałem się odnieść do słów pana Tomasza z artykułu - mogę potwierdzić, że po godzinie ~20 na teren kapadory i tej drugiej gumowej firmy podjeżdżał cały sznur samochodów ciężarowych wyładowany po brzegi śmieciami i innym cuchnącym badziewiem. Ludzie mieszkający wzdłuż ul. Kleszczowskiej na pewno to potwierdzą - ciężarówa za ciężarówą.

  • ~aponeo 2018-11-29
    13:56:49

    8 0

    @Kombajnista
    Z nerwów na artykuł pomyłka mi się w poście wkradła. W ciągu ostatniej doby o 100% a nie o 200%, ale to i tak oznacza, że w Baranowicach powietrze było 2 RAZY gorsze.
    Może i ludzie mocniej grzeją, ale zarówno oni w Baranowicach jak i my w Kleszczowie. Rozrzut jest zbyt duży moim zdaniem, chyba że w Kleszczowie wszyscy jadą na gazie/ekogroszku a w Baranowicach "paliwem gorszej jakości"

  • ~Kombajnista 2018-11-29
    14:01:53

    29 0

    ~aponeo

    całkiem możliwe, że część odczytów jest spowodowana tym syfem z wysypiska bo to co jest najgorsze to w Baranowicach to wszystko zaczęło opadać co widać na zdjęciach wrzucanych na fb przez mieszkańców i bardzo współczuję ludziom tam mieszkającym... ale jako osoba wykształcona w tym kierunku jestem na 101% pewien, że czujniki powietrza, które wykorzystywane są do monitorowania niskiej emisji nie wyłapują tego co w powietrzu teraz jest i tak jak wspomniałem, nie zgodzę się, że w takich dzielnicach jak Baranowice, Osiny i Sikorskiego to nie jest szkodliwe. Jest szkodliwe jak cholera i ludzie powinni być ostrzegani o zagrożeniu.

  • ~aponeo 2018-11-29
    14:29:49

    14 0

    Są wyniki pomiarów na zory.pl.
    Te odpady musiały być ekologiczne...
    Kombajnista, może Ty, jako wykształcony w tym kierunku potrafisz to wytłumaczyć...
    Dobór punktów pomiaru jest dosyć ciekawy...

  • ~pav 2018-11-29
    14:38:06

    11 1

    Jak mowilem wczoraj wyslalem zapytanie do UM zory

    Jestem bardzo zadowolony z szybkiej odpiwiedzi urzednikow. Szczerze mowiac nie spodziewalem sie tego

    Odpowiedz ponizej :

    Szanowny Panie,

     

    Odpowiadając na Pana email uprzejmie informuję, że zarówno służby ratownicze jak i Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska prowadzili w dniu wczorajszym pomiary zanieczyszczeń w powietrzu związanych z pożarem na ul. Kleszczowskiej. Nie stwierdzono zagrożenia dla mieszkańców zarówno w najbliższym otoczeniu Zakładów jak i dalszych rejonach miasta.

    W sprawie funkcjonowania obu Zakładów zlokalizowanych przy ul. Kleszczowskiej są i będą podejmowane wszelkie możliwe czynności administracyjne mające na celu wyeliminowanie działań nieprawidłowych i negatywnego oddziaływania Zakładów na środowisko i okolicznych mieszkańców.

    Obecnie trwa już postępowanie w sprawie cofnięcia zezwolenia na zbieranie odpadów przez Gum Recycling jak i kontrola tego Zakładu przez WIOŚ. Kontrole firmy KAPADORA również były prowadzone zarówno przez tut. Urząd jak i WIOŚ.

    W dniu wczorajszym jak i dzisiaj na miejscu byli inspektorzy WIOŚ oraz pracownicy Urzędu Miasta Żory.

    Dodam, że aktualne informacje o stanie powietrza w mieście będą zamieszczane na stronie www.zory.pl.

  • ~Kombajnista 2018-11-29
    14:46:57

    15 0

    W dniu 28.11.2018r. o godz 05:17 Pomiary dokonano na ulicach :
    -Wielkopolskiej , Kresowej, Barwnej, Złotej Kleszczewskiej, Wyzwolenia, Platynowej oraz na ul. Upadowa.

    O godzinie 10:00 - ulice: Pukowca, Owocowa, Osińska, Kościuszki, Pszczyńska, Nowopszczyńska.

    Szkoda, że badania nie zostały powtórzone później.

  • ~agel 2018-11-29
    15:52:45

    28 1

    Moje dziecko ma od kilkunastu godz goraczke, teraz ponad 38, wymioty, bol glowy. Jest alergikiem... Dziekuje "prezesom" i zorskim "ekologom". Jedni zarabiaja inni umieraja albo ciezko choruja.. Kto mi teraz odda pieniadze za leki???? :( gdzie tu odpowiedzialnosc

  • ~Agnieszka Jóźwiak 2018-11-29
    15:54:04

    45 1

    Tak mnie wkurzyly Red urnę tłumaczenia, ze aż postanowiłam się zalogować i dodać komentarz!

    Ja się pytam, gdzie się podziały te magiczne strony, o których ostatnio czytałam na tuzory.pl? No pytam się gdzie? Ostatnio straszono mieszkańców, ze drony będą nadlatywały, pobierały próbki i w razie czego urzędnicy już będą wiedzieli, kogo i gdzie ukarać. A teraz co? Drony spieprzyly ze strachu przed dymem? Jak to jest możliwe, ze jak spale w piecu stara oponę, to zaraz się znajdzie urzędnik z mandatem, bo zatruwam powietrze. A jak się spaliło 2 hektary ton, to się ludziom pociska, ze to nietoksyczne??? Co to za bzdury???!!! Jak to możliwe, ze żorski urzad aż pół roku zabierał się za stwierdzenie nieprawidłowości w składowaniu odpadów i nie zdążył cofnąć zezwolenia na składowanie? Dopiero jak ludzie sami zaczęli się skarżyć, w tym do mediów, to komuś się ciepło zrobiło?
    To jest kpina! Kpina i brak szacunku do ludzi! Bardzo chciałabym wiedzieć, jakie wykształcenie, kompetencje i doświadczenie ma Pan Kuś, ze tak łatwo przychodzi mu potwierdzenie, ze spalone odpady !!! nie są w żaden sposób trujące!!! Urzad miasta na milion procent wkrótce poda informacje, ze nic nie mógł zrobić, ze nie ma narzędzi, itp itd. Skoro w zwykłej sprawie pompowania szamba na tereny zielone nie umie sobie poradzić, to jak może sobie poradzić ze zorganizowana grupa, zajmująca się masowym sprowadzaniem odpadów???

  • ~Gregor Lakota 2018-11-29
    16:07:43

    24 0

    Truje- i to obrzydliwie i skutecznie

  • ~agel 2018-11-29
    16:08:40

    25 0

    https://dziennikzachodni.pl/pozar-w-zorach-w-powietrzu-unosi-sie-cala-tablica-mendelejewa-profesor-skubala-w-porownaniu-do-pozaru-opon-szkodliwosc-smogu/ar/13702491

    Nie wypuszczajcie dzieci z domu! Trucizna w powietrzu!

  • ~andnaj02 2018-11-29
    16:12:29

    21 1

    Mieszkam na Sikorskiego, w tej chwili(godz. 16) zadymienie za oknem jest takie, jak gęsta mgła. Z tą różnicą, że ta "mgła" szczypie w oczy i jest dusząca... Służby niech opublikują wskazania czujników jakości powietrza na szkole podst. 15(przekroczenie kilkaset % dopuszczalnych norm). Radio 90FM podało właśnie, że dymy idą na las...sic.

  • ~Trek 2018-11-29
    16:16:40

    14 25

    Najlepiej zamknąć wszystkie takie zakłady. Koniec z przeróbką plastików i opon. Zawsze przecież każdy z nas może wykopać sobie dziure w ogródku albo parku i zakopać te śmieci. Ludzie opamiętajcie się!!! Każdy wielce segreguje odpady a interesuje go tylko to żeby wystawić je przed płot 2 razy w miesiącu. Idzie do pracy a jak wraca to magicznie znikają i już ma czyste sumienie. Przecież ktoś musi je utylizować lub przerabiać inaczej zginęlibyśmy zasypani nimi. Palą śmieci w piecach to źle, przerabia je zakład też źle. Pomyślcie sami. A to że śmierdzą, to wina ludzi bo brudne wyrzucają i gniją w workach. Za granicą coś takiegi by nie przeszło. Gdzie takie zakłady lokalizować? Można na jakimś pustkowiu (tak jak tutaj bylo) ale za kilka lat wokół niego ktoś sie wybuduje i też będzie domagał się jego zamknięcia. Nie bronie składowisk gdzie właściciel zbiera śmieci i nic nie robi a potem nagle wszystki z dymem idzie. Takich trzeba karać. Ale jak już ktoś przerabia i nie trafia to na składowisko takie jak np w Knurowie to powinno się doceniać, oczywiście maksymalnie ograniczając uciążliwość dla ludzi i środowiska. Sami produkujemy odpady i to w coraz większych ilościach, więc zastanówcie się co z tym zrobić...

  • ~agel 2018-11-29
    16:21:30

    9 7

    Trek wstyd co piszesz....

  • ~Trek 2018-11-29
    16:35:55

    13 17

    A ty Agel co, śmieci nie produkujesz? Same znikają z kubła?Taka krótkowzroczność mnie przeraża. Wygląda to trochę tak jakbyś zapytał dziecka skąd się bierze marchewka a on odpowie że ze sklepu. Zastanów sie nad tym co wcześniej napisałem. Zakłady przetwórstwa muszą być bo utoniemy w odpadach!!! A składowiska które nic z tym nie robią tylko potem same się zapalają powinni karać najsurowiej jak się da!

  • ~agel 2018-11-29
    17:26:12

    12 1

    Trek, caly swiat produkuje smieci. I jedni je utylizuja a inni skupuja i robia biznes. A ja place za wywozke i utylizacje. Jakich pan jeszcze uzyje argumentow na bezprawie? Rozmywanie tematu?

  • ~agel 2018-11-29
    17:30:05

    6 0

    Trek, naprawde za duzo emocji u ciebie. Czytasz bez zrozumienia wpisy innych.

  • ~staszekl 2018-11-29
    18:19:03

    5 2

    Tegoroczne wyniki pomiarów by o Sikorskim głupot nie pisać

    Żory, Os. Sikorskiego, ZS3 #04
    Data pomiaru 2018-02-10
    Czas pomiaru 08:20
    Temperatura -3 Co
    Wilgotność 93 %
    Frakcje pyłów zawieszonych:
    PM2,5 342 µg/m3
    PM10 503 µg/m3
    % normy PM2,5 1368 %
    % normy PM10 1006 %
    Indeks jakości: 5
    Ocena indeksu: Bardzo zły
    Jakość powietrza jest bardzo zła i ma negatywny wpływ na zdrowie. Osoby chore, starsze, kobiety w ciąży oraz małe dzieci powinny bezwzględnie unikać przebywania na wolnym powietrzu. Pozostała populacja powinna ograniczyć przebywanie na wolnym powietrzu do niezbędnego minimum. Wszelkie aktywności fizyczne na zewnątrz są odradzane. Długotrwała ekspozycja na działanie substancji znajdujących się w powietrzu zwiększa ryzyko wystąpienia zmian m.in. w układzie oddechowym, naczyniowo-sercowym oraz odpornościowym.


    Data pomiaru 2018-02-10
    Czas pomiaru 21:20
    Temperatura -3 Co
    Wilgotność 90 %
    Frakcje pyłów zawieszonych:
    PM2,5 277 µg/m3
    PM10 410 µg/m3
    % normy PM2,5 1108 %
    % normy PM10 820 %
    Indeks jakości: 5 Ocena indeksu: Bardzo zły
    Data pomiaru 2018-02-11
    Czas pomiaru 12:40
    Temperatura 1 Co
    Wilgotność 69 %
    Frakcje pyłów zawieszonych:
    PM2,5 130 µg/m3
    PM10 178 µg/m3
    % normy PM2,5 520 %
    % normy PM10 356 %
    Indeks jakości: 5
    Ocena indeksu: Bardzo zły
    Data pomiaru 2018-02-11
    Czas pomiaru 14:10
    Temperatura 2 Co
    Wilgotność 67 %
    Frakcje pyłów zawieszonych:
    PM2,5 79 µg/m3
    PM10 108 µg/m3
    % normy PM2,5 316 %
    % normy PM10 216 %
    Indeks jakości: 3
    Ocena indeksu: Dostateczny
    Data pomiaru 2018-02-13
    Czas pomiaru 21:40
    Temperatura -2 Co
    Wilgotność 95 %
    Frakcje pyłów zawieszonych:
    PM2,5 155 µg/m3
    PM10 212 µg/m3
    % normy PM2,5 620 %
    % normy PM10 424 %
    Indeks jakości: 5
    Ocena indeksu: Bardzo zły


    Data pomiaru 2018-02-16
    Czas pomiaru 18:30
    Temperatura -3 Co
    Wilgotność 100 %
    Frakcje pyłów zawieszonych:
    PM2,5 89 µg/m3
    PM10 123 µg/m3
    % normy PM2,5 356 %
    % normy PM10 246 %
    Indeks jakości: 4
    Ocena indeksu: Zły
    Data pomiaru 2018-02-16
    Czas pomiaru 20:10
    Temperatura -4 Co
    Wilgotność 100 %
    Frakcje pyłów zawieszonych:
    PM2,5 120 µg/m3
    PM10 166 µg/m3
    % normy PM2,5 480 %
    % normy PM10 332 %
    Indeks jakości: 5
    Ocena indeksu: Bardzo zły

    Data pomiaru 2018-02-19
    Czas pomiaru 16:10
    Temperatura 0 Co
    Wilgotność 59 %
    Frakcje pyłów zawieszonych:
    PM2,5 46 µg/m3
    PM10 62 µg/m3
    % normy PM2,5 184 %
    % normy PM10 124 %
    Indeks jakości: 2
    Ocena indeksu: Umiarkowany


    Data pomiaru 2018-02-21
    Czas pomiaru 20:30
    Temperatura -3 Co
    Wilgotność 89 %
    Frakcje pyłów zawieszonych:
    PM2,5 139 µg/m3
    PM10 192 µg/m3
    % normy PM2,5 556 %
    % normy PM10 384 %
    Indeks jakości: 5
    Ocena indeksu: Bardzo zły


    Data pomiaru
    2018-03-01
    Czas pomiaru 22:40
    Temperatura -13 Co
    Wilgotność 84 %
    Frakcje pyłów zawieszonych:
    PM2,5 113 µg/m3
    PM10 155 µg/m3
    % normy PM2,5 452 %
    % normy PM10 310 %
    Indeks jakości: 4
    Ocena indeksu: Zły

    Data pomiaru 2018-03-03
    Czas pomiaru 11:00
    Temperatura -8 Co
    Wilgotność 64 %
    Frakcje pyłów zawieszonych:
    PM2,5 96 µg/m3
    PM10 123 µg/m3
    % normy PM2,5 384 %
    % normy PM10 246 %
    Indeks jakości: 4
    Ocena indeksu: Zły

    Data pomiaru 2018-03-04
    Czas pomiaru 18:10
    Temperatura -5 Co
    Wilgotność 56 %
    Frakcje pyłów zawieszonych:
    PM2,5 161 µg/m3
    PM10 222 µg/m3
    % normy PM2,5 644 %
    % normy PM10 444 %
    Indeks jakości: 5
    Ocena indeksu: Bardzo zły


    Data pomiaru 2018-03-06
    Czas pomiaru 04:30
    Temperatura -1 Co
    Wilgotność 86 %
    Frakcje pyłów zawieszonych:
    PM2,5 251 µg/m3
    PM10 367 µg/m3
    % normy PM2,5 1004 %
    % normy PM10 734 %
    Indeks jakości: 5
    Ocena indeksu: Bardzo zły

    Data pomiaru 2018-03-06
    Czas pomiaru 19:00
    Temperatura 0 Co
    Wilgotność 100 %
    Frakcje pyłów zawieszonych:
    PM2,5 194 µg/m3
    PM10 267 µg/m3
    % normy PM2,5 776 %
    % normy PM10 534 %
    Indeks jakości: 5
    Ocena indeksu: Bardzo zły

    Data pomiaru 2018-03-12
    Czas pomiaru 22:30
    Temperatura 8 Co
    Wilgotność 82 %
    Frakcje pyłów zawieszonych:
    PM2,5 9 µg/m3
    PM10 11 µg/m3
    % normy PM2,5 36 %
    % normy PM10 22 %
    Indeks jakości: 0
    Ocena indeksu: Bardzo dobry

    Żory, Os. Sikorskiego, ZS3 #04
    Żory, Os. Sikorskiego, ZS3 #04
    Data pomiaru 2018-11-08
    Czas pomiaru 21:50
    Temperatura 16 Co
    Wilgotność 54 %
    Frakcje pyłów zawieszonych:
    PM2,5 195 µg/m3
    PM10 256 µg/m3
    % normy PM2,5 780 %
    % normy PM10 512 %
    Indeks jakości: 5
    Ocena indeksu: Bardzo zła
    Data pomiaru 2018-11-09
    Czas pomiaru 20:40
    Temperatura 10 Co
    Wilgotność 73 %
    Frakcje pyłów zawieszonych:
    PM2,5 224 µg/m3
    PM10 292 µg/m3
    % normy PM2,5 896 %
    % normy PM10 584 %
    Indeks jakości: 5 Ocena indeksu: Bardzo zła


    Żory, Os. Sikorskiego, ZS3 #04
    Data pomiaru 2018-11-15
    Czas pomiaru 23:03
    Temperatura 4 Co
    Wilgotność 79.6667 %
    Frakcje pyłów zawieszonych:
    PM2,5 90.3333 µg/m3
    PM10 119 µg/m3
    % normy PM2,5 361.3332 %
    % normy PM10 238 %
    Indeks jakości: 4
    Ocena indeksu: Zła


    Żory, Os. Sikorskiego, ZS3 #04
    Data pomiaru 2018-11-29
    Czas pomiaru 18:00
    Temperatura -1 Co
    Wilgotność 47 %
    Frakcje pyłów zawieszonych:
    PM2,5 83 µg/m3
    PM10 112 µg/m3
    % normy PM2,5 332 %
    % normy PM10 222 %
    Indeks jakości: 3
    Ocena indeksu: Dostateczna

  • ~MIchał Gmur 2018-11-29
    18:54:48

    11 0

    https://dziennikzachodni.pl/pozar-w-zorach-w-powietrzu-unosi-sie-cala-tablica-mendelejewa-profesor-skubala-w-porownaniu-do-pozaru-opon-szkodliwosc-smogu/ar/13702491

  • ~Borowska Edyta 2018-11-29
    20:25:07

    17 0

    Idę pod prysznic, gdzie kominiarze robią cyrki że mikrowentylacja ma być musi być ciąg blabla i zawsze tak robię ale dziś?? Pół minuty otwarte okno i smród że odrazu robi się niedobrze!! Więc jak się zaczadze to mam nadzieję że ten kutas beknie za to też! Aaaa oczy mnie pieka caaaaaly dzień

  • ~Wojciech Wróbel 2018-11-29
    21:06:37

    19 0

    Wystarczy popatrzeć na czujniki jakości powietrza, szczególnie tam gdzie ciągnie się chmura śmierdzącego, duszącego dymu. Tak na przykład aktualnie czujnik na osiedlu Powstańców pokazuje normy przekroczone o:
    -PM2,5 -1600%
    PM10 - 1100%

    WIĘC COŚ TU CHYBA JEST NIE TAK SKORO TWIERDZĄ ŻE DYM NIE JEST SZKODLIWY

  • ~Justyna Dariusz Justyna Paliwoda 2018-11-29
    22:08:56

    22 1

    "Śmierdzi ale nie truje" obłuda kłamstwo jakich mało a ludzie łapią jak niemowlę mleko ale jak z komina się dymi bo ludzie palą węglem to śmierdzi i truje i dronami straszycie . Wychodzi teraz łajdactwo i cel ataku na węgiel .

  • ~andnaj02 2018-11-29
    22:11:49

    12 1

    "~staszekl 2018-11-29 18:19:03

    Tegoroczne wyniki pomiarów by o Sikorskim głupot nie pisać"
    Fałszywe stwierdzenie. Fakty, to nie głupoty. Podajesz odczyty z godz. 19 dzisiejszego dnia, kiedy wiatr skierował chmurę dymu nad oś. Ks. Władysława i Starówkę. W tym czasie na Sikorskim było już czym oddychać. Pisałem o powietrzu nad oś. Sikorskiego z godz. 16-tej, więc proszę o te odczyty aby nie siać dezinformacji.

  • ~aponeo 2018-11-29
    22:35:08

    21 2

    @andnaj02 632%
    Ale może rzeczywiście Kombajnista ma rację, że te czujniki nie wyłapują tego co tak śmierdzi... 4h temu przejeżdżałem przez ul. Złotą obok stawu Kaganiec. Zatrzymałem się na skrzyżowaniu z Bazaltową... To było nie do wytrzymania, taki smród spalonej gumy. Parę oddechów i się zbiera na wymioty. No ale wg. informacji od Włodarzy: "Jest super, jest super, więc o co ci chodzi..."

  • ~agel 2018-11-30
    04:02:35

    16 0

    Parametry pm10 i pm2,5 to podstawowe, podawane do publicznosci. Oprocz tych jest caly dlugi szereg innych, w tym zwiazki zakotworcze. Wyjdzie to po latach..

  • ~Rafał Kwoska 2018-11-30
    10:52:09

    24 1

    Może ktoś personalnie z imienia i nazwiska potwierdzi, że normy nie są przekroczone. Takie posługiwanie się ogólnikami, że wszystko jest ok, to każdy głupi może napisać. Wskazać ekspertów, metodę pomiaru, czas pomiaru itp. Ciekawe czy ktoś te brednie będzie firmował swoim nazwiskiem. Żorzanie chętnie poznają kolejnych już w tym miesiącu "ciulów" .

  • ~zbyzsek54 2018-11-30
    11:08:37

    16 0

    nie truje?........zwykłe pieprzenie!!!!!

  • ~Janina Kowalska 2018-11-30
    12:47:20

    14 1

    Dioksyny -Wszyscy odczujemy za pewien czas Zwiększoną zachorowalność na nowotwory. Tylko dzieci żal. To wszystko opadło na ziemię.

  • ~agel 2018-11-30
    13:11:50

    8 16

    Ci ktorzy obrazaja vce marszalka musza sie liczyc z ew pozwem za obrazy karalne. Dla mnie ten pan jest nadzieja, ze cos zrobi dla zorskiej ekologii, ma pole do popisu. A to, ze odszedl z nowoczesnej... Od przegrancow... Nie dziwie mu sie.

  • ~aponeo 2018-11-30
    15:00:49

    11 0

    Jest nowy komunikat na zory.pl.
    cyt: " Skutkiem pożaru jest nieprzyjemny zapach wyczuwalny na terenie miasta. Natomiast należy podkreślić, że zła jakość powietrza i unoszący się nad całym regionem smog wynikają w głównej mierze z trwającego sezonu grzewczego oraz panujących warunków atmosferycznych."

    Czyli poza nieprzyjemnym zapachem nic się nie wydziela z takiego pożaru...

  • ~Pio Tom 2018-11-30
    16:09:36

    2 0

    https://dziennikzachodni.pl/pozar-w-zorach-w-powietrzu-unosi-sie-cala-tablica-mendelejewa-profesor-skubala-w-porownaniu-do-pozaru-opon-szkodliwosc-smogu/ar/13702491?fbclid=IwAR211GxRqDwisWO9gUgEn96_w7Tp5acq0FqNu5xAlZNdYm0gU-oY3UxjQ2Q

  • ~Janina Kowalska 2018-11-30
    16:11:53

    17 0

    Chyba mam za ciasny umysł, bo jeśli nie truje pozar składowiska odpadów. To po co segregujemy smieci, po co utylizacja, recykling, ekologliczne opiece co itp? Po co tak drogo płacimy za wywóz odpadow.?Raz w roku spalić wysypisko i po sprawie. Będzie taniej.

  • ~Bartosz Banaś 2018-11-30
    19:14:51

    6 0

    Piątek, godz. 19:11 - informuję tych, którzy nie mają widoku z balkonu w stronę składowiska, że ponownie widać wielkie płomienie.

    Wygląda na to, że jeszcze długo będziemy zmuszeni wdychać to świństwo...

  • ~KarolSZ 2018-12-01
    02:56:24

    14 1

    No i super,niech się dalej pali,uciekam do rodziny zamieszkałej w innym mieście,to jest istna kpina z ludzi,ciekawe kogo potem pociągnąć do odpowiedzialności za nowotwory i inne choroby. Prezydent i radni to już w ogóle odstawiają szopkę,dym nie truje....

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu tuZory.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert tuZory.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera tuZory.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Czy jesteś szczęsliwy w Żorach?




Oddanych głosów: 897

Prezentacje firm